Zondag 29 juli 2018 -- Dag 8

29 juli 2018 - Jasper, Canada

Hé hoi!

Gisterenavond hebben we de dag afgesloten met marshmellows die we in het vuur hadden gehangen. Héérlijk! Vandaag zijn we naar Jasper gereden, een rit van slechts 2 uurtjes. Eigenlijk 1, maar we gingen een andere tijdszone in dus er komt 1 uur bij. We zitten in Jasper National Park, wat betekend dat we vanaf vandaag de parkpass nodig hebben. Het park is groot maar er is slechts één douche voor de gehele campground, en er is één invalide douche. Even een kleine tegenvaller want de gewone douches zijn aan de andere kant van de campground. Dat is een zorg voor morgenochtend.

De campground is ontzettend mooi en wilde dieren lopen gewoon langs je camper. Bij de ingang staat een berenval en overal hangen waarschuwingsbordjes dat je ze tegen kunt komen.  Binnen no-time worden we vergezeld door een aantal elks die nieuwsgierig komen kijken. Ondanks dat ik van te voren wist dat er wilde dieren rond zouden lopen is het een gek idee dat je plotseling een beer tegen het lijf zou kunnen lopen. Nu maar hopen dat we de bearspray die we gratis hebben meegekregen van Traveland niet nodig hebben…

Vandaag hebben we gelijk een bezoek gebracht aan de Jasper Skytram, slechts een kilometer of 2 van de campground. Prachtig uitzicht vanaf beneden, maar nog mooier wanneer je eenmaal boven bent. Voor we naar oven konden moesten we alleen eerst nog ruim een uur wachten, mooie gelegenheid om tussendoor even naar het centrum van Jasper te rijden om wat boodschappen te doen voor de BBQ vanavond. Achteraf blij dat we flink zijn doorgelopen want toen de camper net weer geparkeerd was bij de Skytram werd ons nummer alweer omgeroepen. Het duurt zo’n 7 minuten eer je boven bent en als je eenmaal boven bent bij de Skytram kun je zelf nog kiezen of je verder de berg op wilt lopen. Ik ben met Maarten een stukje verder naar boven gaan lopen wat lastiger bleek dan dat het leek. De lucht was erg ijl waardoor we al snel weer omgedraaid zijn. We zijn nog even door het souvenirwinkeltje gelopen waar ik een heerlijke warme trui heb gekocht en erna zijn we weer naar beneden gegaan om terug naar de campground te vertrekken.

Vanavond toen we wilden gaan BBQ’en begon het ineens te storten en te onweren. Heerlijk voor de natuur uiteraard, maar even minder als je de BBQ probeert aan te steken. Het heeft even geduurd maar ook dat is uiteindelijk gelukt. Verder weer een hele rustige avond.

Zoals aan het begin van de reis vermeld slaap ik in het hok boven de bestuurderscabine. Maarten slaapt op de grond voor het trappetje wat dus betekend dat ik hem wakker moet maken als ik naar het toilet wil. Niets is dan leuker dan wanneer je net op bed ligt even te jennen door te zeggen dat je vergeten bent naar het toilet te gaan en nu echt nodig moeten. ;)